Stimulare prin arte vizuale

Scopul principal este de a oferi stimulare imediata si placere, de a dezvolta abilitatile mentale, fizice si emotionale ale indivizilor pe lunga durata, de a-i ajuta sa fie apreciati pentru ceea ce sunt.

Aceasta metoda de stimulare foloseste arta ca maniera de exprimare personala, pentru comunicarea trairilor, pentru o explorare a interiorului in scopul cresterii si armonizarii fiintei.

Activitatile ocupationale de lucru manual – constructia, desenul si modelajul sunt pentru copil mijloace de exprimare tot atat de bogate ca si limbajul permitand copilului sa creeze in realitate ceea ce a vazut, trait sau imaginat.

Materialele implicate satisfac curiozitatea si setea pentru cunoastere, activitate si exprimare. Imaginatia lor inventeaza, construieste si creeaza lucruri noi satisfacand nevoia beneficiarului pentru activitatea imaginativa care implica gandirea, planificarea, presupunerea si alegerea. Noile incercari cer rabdare, experimentare si perseverenta. Succesul devine mai pretios cand este obtinut cu dificultate.

Copilul/adultul este mandru cand a creat ceva, o jucarie sau un obiect util. Aceasta ii da un sentiment stimulator, revigorant care ii sporeste increderea in sine.

Activitatile artistice: desenul, pictura si modelajul sunt foarte importante in dezvoltarea proceselor gandirii. Cei mai multi copii incep sa deseneze la trei ani si reproduc elemente dintr-o tema specifica.

Varsta de trei – patru ani este o etapa importanta in dezvoltarea exprimarii artistice si a deprinderilor de modelare. Este timpul intrebarilor si al achizitiei rapide de noi deprinderi. Modelajul cu materiale flexibile aduce copilului noi concepte si un limbaj nou permitand imaginatiei sale sa reproduca obiectele din jur si din natura.

In sesiunile obisnuite de arta copiii isi dezvolta observatia si invata sa reproduca ceea ce vad sau simt. Ei isi dezvolta o mai buna coordonare oculo- manuala si motricitatea fina prin dactilo-pictura, desen si modelaj.

Copiii isi dezvolta deprinderi specifice prin manuirea materialelor folosite in aceste activitati – creioane, pensule, betisoare, vopsea, plastilina, argila, lipici etc. – si o mai buna constientizare a mediului inconjurator printr-o observare de aproape a naturii si frumosului. Creativitatea si imaginatia se imbunatatesc.

Copiii invata sa combine propria exprimare libera cu a celorlalti in activitati comune ceea ce este o ocazie importanta pentru schimbul de idei si arta colaborarii.

Progresul are loc in etape. Activitatile simple pot fi urmate de reproducerea anumitor idei prin ruperea hartiei si colaje. Copiii invata sa reproduca diferite culori din natura incepand cu cele de baza: rosu, galben, albastru, verde in desene si picturi, din imaginatia lor sau la o tema data.

Obiective

  • dezvoltarea inteligentei emotionale,
  • dezvoltarea perceptiilor si reprezentarilor vizuale, a imaginatiei creatoare
  • inducerea unei stari de liniste, acceptare de sine
  • reducerea tensiunii si anxietatii
  • stimularea tuturor canalelor senzoriale,
  • dezvoltarea capacitatii de a se exprima mai repede si mai usor, facilitarea comunicarii interpersonale, cresterea sociabilitatii, cresterea adaptarii in societate,
  • dezvoltarea sentimentului de incredere in sine si realizare
  • dezvoltarea simtului aprecierii artistice si de exprimare
  • familiarizarea cu diferite materiale pe care incep sa le analizeze in timp ce le folosesc – forma, marime, consistenta, culoare – prin canalele motorii si senzoriale
  • dezvoltarea deprinderilor manuale
  • imbogatirea si dezvoltarea proceselor gandirii,
  • dezvoltarea limbajului si vocabularul implicat in timpul procesului de creatie
  • dezvoltarea capacitatii de concentrare a atentiei,
  • educarea anumitor calitati ale beneficiarului: perseverenta, curaj, incredere in sine, rabdare, disciplina,
  • imbunatatirea cooperarii cu altii in realizarea unor activitati de grup,
  • dezvoltarea simtului estetic si a capacitatii de a analiza critic munca proprie
  • dezvoltarea respectului fata de rezultatele muncii lor