ATELIERELE PENTRU COPII

CENTRUL MAMICI CU BURTICI SI PITICI

Simularea prin muzica

Stimularea prin muzica reprezinta folosirea muzicii in cadrul relatiei lucrator – beneficiar, cu scopul de a incuraja dezvoltarea fizica, mentala, sociala, emotionala si starea de bine in general.

Este arta de a exprima sentimente si idei cu ajutorul sunetelor combinate intr-o maniera specifica.

OBIECTIVE specifice

  • scaderea frecventei/disparitia unor miscari stereotipe
  • consolidarea miscarilor simultane si coordonate
  • dezvoltarea motricitatii fine
  • dezvoltarea capacitatii de discriminare
  • dezvoltarea perceptiei spatiale si temporale
  • cresterea capacitatii de concentrare a atentiei
  • anularea absenteismului in timpul desfasurarii activitatilor
  • stimularea capacitatilor perceptive

  • dezvoltarea capacitatii de identificare a relatiilor existente 
  • cresterea capacitatii de comunicare
  • disparitia unor stereotipii verbale
  • cresterea gradului de sociabilitate
  • sustinerea afectiva si furnizarea de reguli de respectat
  • dezvoltarea capacitatii de realizare a unor sarcini in echipe
  • cresterea gradului de securizare afectiva
  • stimularea creativitatii

Muzica

Spre deosebire de alte forme artistice muzica se adreseaza si este receptata de oameni in mod direct. Lumea sunetelor este universala. Are elemente care reflecta toate starile sufletesti: manifestarile de bucurie, melancolie si dor, atingand practic toate aspectele fundamentale ale sensibilitatii umane.

  • muzica poate avea un efect linistitor asupra individului, reduce tensiunile individuale si interpersonale si poate oferi consolare;
  • muzica poate avea efect activator, mobilizand pentru activitate si imprimand ritm acesteia;
  • ea permite evadarea; aceasta evadare poate fi benefica, dar poate fi folosita si ca un mod de a refuza acceptarea realitatii.

Toti copiii au nevoie de joaca. Prin joaca copiii isi dezvolta abilitatile sociale, intelectuale, fizice si creative. In cadrul unei activitati muzicale, copiii exploreaza, cerceteaza cate sunete poate scoate un instrument. Acest mod de abordare prin investigatie se face prin folosirea corpului sau a sunetelor vocale, vocii si mediului. Copiii devin motivati sa experimenteze si sa invete lucruri noi.

Materialul de baza al muzicii este sunetul, asa cum pentru dans materialul de baza este miscarea. Intelegerea abilitatii de a folosi sunetele corpului si ulterior un instrument ii ofera copilului un sens pozitiv al interactiunii cu el insusi, iar apoi cu ceilalti prin cantatul la instrumente si crearea propriei sale muzici.

Lucrul cu emotiile

Cand lucram cu copii sau adulti comunicam cu propriile lor emotii. Ceea ce exprima ei folosind sunetul si/sau linistea este o exteriorizare a lumii lor interioare.

Ascultand muzica unui copil/adult devenim sensibili la starea lor emotionala. Prin muzica, cantand sau nu, ei pot exprima sentimente ca: tristete, furie, retinere sau o lume interioara haotica. Cand copilul/adultul nu se cunoaste bine pe sine si are o perceptie slaba asupra propriei persoane muzica acestuia poate fi doar o tentativa sau imitatie. Cand o persoana nu este capabila sa experimenteze emotiile, sau poate nu stie ce sunt emotiile, se poate spune ca este “Paralizata Emotional”. Aceasta paralizie poate fi diminuata prin muzica.